Najczęściej zadawane pytania 2015 -
A A A

Najczęściej zadawane pytania 2015

PRAWO

 1.       Jaki są procedury karne przy przemocy domowej?

Przemoc domowa jest przestępstwem i zgodnie z kodeksem karnym jest także przestępstwem publiczno skargowym, a więc ściganym z urzędu, czyli oskarżycielem na sprawie będzie prokurator. Żeby jednak do sprawy doszło należy zgłosić do prokuratury zawiadomienie o przestępstwie, które rozpocznie postępowanie karne. Należy pamiętać, że postanowienia kończące poszczególne etapy postępowania są zaskarżalne, gdyż często sprawy przemocy w rodzinie są lekceważone przez policję i prokuraturę

Podstawa prawna: ustawa z 06.06.1997r. Kodeks karny – Dz.U. 1997.88.553 (ost. zm. Dz. U. 2010.125.842) – art.207.

Ustawa z 29.07.2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – Dz.U. 2005.180.1493 (ost. zm. 2010.125.842)

 2.      Co się dzieje, jeżeli nastąpi zbieg prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty socjalnej i renty rodzinnej?

 

Renta socjalna nie przysługuje osobie uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty inwalidzkiej lub pobierającej świadczenie o charakterze rentowym z instytucji zagranicznych, renty strukturalnej, a także osobie uprawnionej do zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego.

W przypadku zbiegu uprawnień do renty socjalnej z uprawnieniem do renty rodzinnej kwota renty socjalnej ulega takiemu obniżeniu, aby łączna kwota obu świadczeń nie przekraczała 200 % kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Kwota obniżonej renty socjalnej nie może być niższa niż 10 % kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Renta socjalna nie przysługuje, jeżeli kwota renty rodzinnej przekracza 200 % kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Osoba ubiegająca się o rentę socjalną bądź ją pobierająca jest obowiązana powiadomić jednostkę organizacyjną Zakładu przyjmującą wniosek bądź wypłacającą rentę socjalną o posiadaniu uprawnień do renty rodzinnej oraz organ emerytalno-rentowy wypłacający rentę rodzinną o posiadaniu uprawnień do renty socjalnej.

Podstawa prawna: art. 7 i 9 ust o rencie socjalnej i art. 85 ustawy o emeryturach i rentach z FUS

 

3.      Czy osobie z niepełnosprawnością przysługuje uprawnienie do lokalu socjalnego w wypadku eksmisji?

 

Tak, w wypadku postępowania o opróżnienie lokalu przeciwko osobie, która jest niepełnosprawna sąd nakazuje wstrzymanie wykonania opróżnienia lokalu do czasu złożenia przez gminę oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego

 Podstawa prawna: (art. 14 ust. 4 pkt 2 ustawy o ochronie praw lokatorów).

 

 

4.      Czy pracownik ma obowiązek przedstawienia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności?

 

Decyzja o zgłoszeniu pracodawcy faktu posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności należy wyłącznie do pracownika. Osoba niepełnosprawna nie zgłaszając faktu posiadania orzeczenia nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących tylko np. adres, konsultacje.

Podstawa prawna

Kodeks pracy (t. j Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.

 

5.      Czy osoba niepełnosprawna musi się osobiście wstawić w sądzie na otrzymane wezwanie?

 

Konieczność udziału w postępowaniu sądowym może okazać się dla osoby niepełnosprawnej wyzwaniem trudnym do podjęcia. Zawiłość sprawy, wymogi procedury sądowej i szereg formalności, które trzeba spełnić, to utrudnienia, które mogą zniechęcić każdego, a tym bardziej osobę, która z uwagi na niepełnosprawność nie jest w stanie wykonać niektórych czynności samodzielnie.
    Przepisy kodeksu postępowania cywilnego umożliwiają zatem występowanie przed sądem w imieniu takich osób (w niektórych sprawach) innych uprawnionych podmiotów. Zgodnie z art. 61 par. 1 k.p.c., organizacje społeczne, których zadania nie polegają na prowadzeniu działalności gospodarczej, mogą bowiem wytyczać powództwa na rzecz obywateli. Wykaz organizacji uprawnionych do działania przed sądem w imieniu lub na rzecz obywateli zawiera rozporządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 10 listopada 2000 r

Podstawa prawna: Kodeks postępowania cywilnego.

 

6.      Kto finansuje pobyt osoby z niepełnosprawnością przebywającej w placówce całodobowej dom pomocy społecznej (dps)?


Pobyt w placówce całodobowej przez osobę z niepełnosprawnością finansowany jest przede wszystkim przez samą tę osobę, ze środków jakie ona uzyskuje (jej dochodu) w szczególności z jej renty, z zastrzeżeniem, iż placówka nie może domagać się od mieszkańca kwoty przewyższającej 70 % jego dochodu. Jeśli dochód mieszkańca nie wystarcza na pokrycie kosztów jego pobytu w placówce, koszt ten ponoszą: małżonek, dzieci, wnukowie, prawnukowie itd. oraz rodzice, dziadkowie, pradziadkowie itd mieszkańca, zgodnie z treścią art. 61 ustawy o pomocy społecznej.

 

7.      Czy osoba niepełnosprawna intelektualnie może być świadkiem w cywilnej sprawie sądowej?


Zgodnie z treścią art. 259 kodeksu postępowania cywilnego, regulującego materię postępowania przed sądem cywilnym, świadkami nie mogą być osoby niezdolne do spostrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń.

8.      Kiedy można ubezwłasnowolnić osobę z niepełnosprawnością?

Osobę z niepełnosprawnością można ubezwłasnowolnić całkowicie, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych w szczególności pijaństwa lub narkomanii, nie jest w stanie kierować swym postępowaniem. W razie gdy stan zdrowia osoby z niepełnosprawnością nie uzasadnia całkowitego jej ubezwłasnowolnienia, jednakże potrzebna jest tej osobie pomoc do prowadzenia jej spraw, wówczas zasadnym jest wystąpienie z wnioskiem o ubezwłasnowolnienie częściowe.  Składając do sądu wniosek o ubezwłasnowolnienie należy uprawdopodobnić istnienie choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego lub występowania innego rodzaju zaburzeń psychicznych osoby, której dotyczy wniosek, w szczególności dołączając do wniosku odpowiednie świadectwa, opinie, zaświadczanie lekarskie. Niezależnie od treści wniosku, sąd wyda orzeczenie biorąc pod uwagę stan niepełnosprawności danej osoby, po wnikliwym przebadaniu tej osoby przed wykwalifikowanych biegłych lekarzy sądowych. Należy mieć na uwadze, iż sąd orzekając w przedmiocie ubezwłasnowolnienia, kieruje się dobrem osoby która miałaby zostać ubezwłasnowolniona i odmówi ubezwłasnowolnienia osoby, jeśli miałoby to być sprzeczne z jej dobrem i słusznie pojętym interesem.

EDUKACJA

9.      Czym jest edukacja włączająca i kto może być nią objęty i w jakich szkołach?

Włączanie uczniów niepełnosprawnych do kształcenia we wszystkich typach przedszkoli, szkół i placówek, w tym przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, umożliwia elastyczny system kształcenia w Polsce.

Kształcenie uczniów niepełnosprawnych może się bowiem odbywać w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz ośrodkach.

Dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny i obowiązek nauki spełniają poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

 

10.  Jakie rodzaj orzeczenia powinien posiadać uczeń w przypadku kształcenia specjalnego, realizacji obowiązku szkolnego w klasie /szkole integracyjnej?

 

Uczniem niepełnosprawnym jest uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, z uwagi na jeden z rodzajów

niepełnosprawności określony w przepisach prawa , tj. rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej:

-w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach, oraz

-w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.


11.  Kto powinien zabezpieczyć dowóz dzieci do szkoły (dot. obowiązku szkolnego ?

Zgodnie z art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym -także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21.roku życia( podstawa: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność); zapewnienie dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym  w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka umożliwiającego tym dzieciom i młodzieży realizację rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia (podstawa: odpowiednio orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawności sprzężone, w tym upośledzenie umysłowe);zwrot kosztów przejazdu ww. dzieci i młodzieży oraz opiekunów do przedszkola, szkoły lub ośrodka, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi ucznia, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni.

12.  Czy organizator przedszkola jest zobowiązany dowóz dzieci do przedszkola publicznego i niepublicznego?

Zgodnie z art. 14a ust. 4 i 4austawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym z uwagi na odroczenie realizacji obowiązku szkolnego bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka (umożliwiającego dzieciom z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego) albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, prawnymi opiekunami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni.

13.  Kto powinien wydać orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych i ile godzin przysługuje dziecku (czy określa to wydający orzeczenie, szkoła czy samorząd)?

Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydaje zespół orzekający funkcjonujący przy poradni pedagogiczno – psychologicznej. Wszelkie kwestie związane z organizacją zajęć zostały uregulowane w rozporządzeniu ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 roku w sprawie sposobu i warunków organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu głębokim. Zgodnie z rozporządzeniem godzina zajęć trwa 60 minut.

2.Minimalny wymiar zajęć wynosi:

1)20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych;

2)10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.

3.Dzienny czas trwania zajęć, o którym mowa w ust. 2, ustala dyrektor jednostki systemu oświaty organizującej zajęcia, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczestnika zajęć.


14.  Kiedy oprócz nauczyciela przedmiotowego powinien być asystent nauczyciela w przedszkolu i szkole?

Nowy zawód, jakim jest asystent nauczyciela, powstał w wyniku nowych zapisów w Ustawie o systemie oświaty. W skrócie mówiąc: asystent będzie traktowany jako drugi wychowawca dzieci. Chodzi o podwyższenie standardu pracy nauczyciela w kwestii edukacji, wychowania i opieki nad uczniami.

Asystent może być zatrudniony w szkole podstawowej, w tym integracyjnej oraz specjalnej. Jest to asystent nauczyciela lub asystent wychowawcy w świetlicy.

Możliwość zatrudnienia asystenta odnosi się do pomocy nauczycielom dyplomowanym oraz osobom niebędącym nauczycielami, ale zatrudnionym za zgodą np. kuratora oświaty, a prowadzącym zajęcia w klasach od pierwszej do trzeciej i wychowawcom świetlicy. Asystent nie może natomiast mieć powierzonych zajęć z zakresu pedagogiki specjalnej

15.  Na jakie cele może być wydawana subwencja  oświatowa naliczona na dziecko niepełnosprawne?

Subwencja oświatowa naliczona na dziecko niepełnosprawne – która pojawiła się w podziale subwencji dla jednostek samorządu od 2015 roku – może być wydana tylko i wyłącznie na cele związane z edukacją uczniów niepełnosprawnych. Może objąć wynagrodzenie nauczycieli, zakup pomocy dydaktycznych, funkcjonowanie placówki w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych.

16.  Czy oświatowe placówki niepubliczne typu przedszkola i szkoły kształcące dzieci niepełnosprawne otrzymują dodatkową subwencję na ?

Placówki niepubliczne finansowane są z budżetu gminy na podstawie ustawy o systemie oświaty jak również na podstawie uchwał jednostki samorządu, która określa zasady finansowania i wielkość dotacji. Wielkość dotacji na dzieci niepełnosprawne wynika wprost z ustawy o systemie oświaty i nie może być niższa niż wielkość subwencji na dziecko niepełnosprawne w placówce publicznej.

 

17.  Czy rodzic może wykonać badanie w poradni niepublicznej i czy będzie honorowane na równi z orzeczeniem poradni publicznej?

Rodzice mogą wykonać badania w poradni niepublicznej. Orzeczenie takie jest na równi traktowane jak wydane przez placówkę publiczną

18.  Czy w przypadku dziecka z niepełnosprawnością ruchową szkoła jest zobowiązana zabezpieczyć zajęcia rehabilitacyjne we własnej placówce czy może to zadanie realizować z innym podmiotem na podstawie np. porozumienia/umowy?

Szkoła nie dysponując odpowiednim gabinetem  do realizacji zajęć rehabilitacyjnych może podpisać porozumienie dotyczące realizacji zajęć z podmiotem, który takie zajęcia realizuje.

ZDROWIE I TERAPIA

19.  Dieta dla osoby otyłej z nadwagą?

 

Jadłospis mający na celu zmniejszenie masy ciała winien dostarczać zmniejszonych ilości tłuszczu, a tym samym cholesterolu. Całkowitemu wykluczeniu podlegają zatem tłuszcze zwierzęce jak smalec, słonina. Masło wykorzystywane do smarowania kanapek lepiej jest zastąpić miękką margaryną kubkową. Dozwolona dawka tłuszczu w głównej mierze pochodzić powinna z olejów roślinnych spożywanych na surowo, np. jako dodatek do sałatek i surówek. Unikać z kolei należy tłustych gatunków mięs takich jak wieprzowina, wołowina. Nawet jeśli z pozoru mięso takie wydaje się być chude, zawiera znacznie większe ilości tzw. tłuszczu ukrytego niż np. mięso z piersi kurczaka czy cielęcina. Nie wskazane są także takie produkty jak tłusty nabiał - żółte sery pełnotłuste, pełne mleko, śmietana. Jeśli stwierdzony został zbyt wysoki poziom cholesterolu, zaleca się unikanie produktów będących jego dobrym źródłem. Oprócz wspomnianego już czerwonego mięsa są to także jajka i podroby. Dobrym rozwiązaniem będzie także skonsultowanie się z lekarzem rehabilitantem, który podpowie jakie ćwiczenia należy wykonywać. Przyczynią się one do aktywnego spalania tkanki tłuszczowej, a zatem do walki z nadwagą czy otyłością a tym samym poprawią nasz komfort życia.

 

20.  Choroby dietozależne ich profilaktyka i leczenie w przypadku osób z niepełnosprawnością – cukrzyca typu II

Chorób dietozależnych jest o wiele więcej. Wynikają one nie tylko ze złych nawyków żywieniowych, zaburzeń funkcjonowania narządów, małej aktywności fizycznej, ale i czynników genetycznych. Wykluczając ostatnią przyczynę, możemy w łatwy sposób zadbać o zdrowie własne, jak i swoich bliskich. Dieta w cukrzycy.  Niezależnie od typu choroby, dieta stanowi istotny element leczenia. Bagatelizowanie jej może doprowadzić do uszkodzenia wzroku, zaburzonego funkcjonowania układu moczowego oraz pracy serca. Do chorób dietozależnych należy cukrzyca. Jej objawy to:

podwyższony poziom glukozy,

wzmożone pragnienie,

wzmożone oddawanie moczu,

zwiększone łaknienie,

zmniejszenie masy ciała,

osłabienie, zmęczenie.

 

Dieta przy nadciśnieniu

 

Kolejną z chorób dietozależnych jest nadciśnienie tętnicze. Dieta w tej chorobie nie różni się bardzo od racjonalnego żywienia. Powinna być odpowiednio zbilansowana, o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych oraz odpowiedniej ilości energii. Oprócz diety należy wprowadzić aktywność fizyczną, przestać palić papierosy oraz unikać stresu. Objawami nadciśnienia tętniczego są:

bóle głowy (zwłaszcza w obrębie potylicy), zawroty głowy, bezsenność, zaburzenia widzenia i orientacji, nawracające krwawienia z nosa, przyspieszona praca serca.

Celem żywienia jest w głównej mierze ograniczenie spożycia soli kuchennej (do 1–3 g). Sól można zastąpić solą potasową oraz przyprawami ziołowymi (np. czosnkiem, który ma działanie obniżające ciśnienie). Pokarmy mają być łatwostrawne, gotowane na parze bądź duszone. Należy zwiększyć spożycie potasu – ma on działanie ochronne dla mózgu. Potas znajdziemy w kaszach, mięsie, pieczywie żytnim, płatkach owsianych, rybach, pomidorach, szpinaku, bananach, rodzynkach, otrębach pszennych i owsianych.

Wskazane jest zwiększenie ilości witamin w diecie, szczególnie witaminy C (przy lekach moczopędnych podawanych u chorych wzmaga się wydalanie witamin wraz z moczem). Zwiększona ilość owoców i warzyw wpłynie pozytywnie na chorego. Należy unikać produktów podnoszących ciśnienie krwi: kawy, alkoholu i mocnej herbaty. Produkty bogate w sód (słone paluszki, chipsy, orzeszki solone, wędliny) należy również odstawić.

21.  Jaka dieta dla otyłej osoby niepełnosprawnej ruchowo?


Nadmiar kilogramów nie tylko utrudnia poruszanie się lub przysparza problemów osoba zajmującym się niepełnosprawnym. Wysokie wskazania wagi stanowią ryzyko rozwoju chorób np. układu sercowo naczyniowego. Istnieje ryzyko wystąpienia np. zatorowości płucnej, która może być związane ze zbyt wysoką masą ciała. Czynnikiem predysponującym do wystąpienia tego schorzenia jest m.in. długotrwałe unieruchomienie lub bardzo niska aktywność fizyczna mimo możliwości ruchu.
Nieprawidłowa dieta, która doprowadziła do otyłości, bardzo często wpływa także na rozchwianie gospodarki lipidowej, a zatem na zbyt wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów. Zbyt wysokim wskazaniom wagi często towarzyszy także nadciśnienie tętnicze czy upośledzona tolerancja glukozy. Jeśli którykolwiek z tych czynników występuje u osoby niepełnosprawnej ruchowo konieczne jest wzięcie go pod uwagę podczas komponowania diety, bowiem w przypadku każdego z nich odpowiednio dobrane żywienie odgrywa istotną rolę.

22.  Jeśli jestem w trudnej sytuacji zdrowotnej, gdzie mogę szukać pomocy?

JEŚLI JESTEŚ W TRUDNEJ SYTUACJI ZDROWOTNEJ, MOŻESZ SZUKAĆ POMOCY W :

- poradniach specjalistycznych i specjalnych na terenie powiatu wieruszowskiego;

- Miejskim Ośrodku Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Wieruszowie;

- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wieruszowie;

- Ośrodkach Pomocy Społecznej

- Zespole ds. Orzecznictwa o Niepełnosprawności w Sieradzu

- Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

MASZ PRAWO DO BEZPŁATNEGO LECZENIA GDY JESTEŚ UBEZPIECZONY W ZUS-ie lub w KRU-sie.

Jeśli nie jesteś ubezpieczony zgłoś się po poradę do Powiatowego Urzędu Pracy, Ośrodka Pomocy Społecznej. Instytucje te ubezpieczają osoby pozbawione ubezpieczenia zgodnie z przepisami.

W jaki sposób rozszerzać dietę stosowaną u dzieci z zaburzeniami autystycznymi?

Jakiekolwiek zmiany w diecie dziecka można wprowadzać tylko na podstawie konsultacji z lekarzem pediatrą. Decyzja taka powinna być podparta wynikami badań specjalistycznych.

Diety restrykcyjne są szczególnie uciążliwe dla dzieci, dlatego należy pamiętać by zawsze mieć dostęp do substytutów: cukierki bez barwników spożywczych, krakersy ryżowe, ciasteczka bezglutenowe itd. Jedzenie przygotowane w/g wymogów diety musi nadal wygadać pachnieć zachęcająco do jedzenia. Dziecko nie może poczuć się całkowicie wyobcowane. Najlepszym rozważaniem jest wprowadzenie niektórych potraw do menu całej rodziny.

Materiał przekazany podczas konsultacji powstał w opracowaniu o wykład dietetyka Veronica Alicea, specjalisty od nietolerancji i alergii pokarmowych, dla Child's Play, New Jersey, Czerwiec 2005 roku.

23.  Jakie dokumenty upoważnia do korzystania przez ucznia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Nowe przepisy mianem specjalnych potrzeb edukacyjnych określają zarówno te potrzeby, które potwierdzone są orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (wynikają z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem społecznym), jak też te, które uwarunkowane są innymi czynnikami, niezależnie od tego, czy są one potwierdzone jakimś dokumentem, czy też nie.

 

Prawodawca wskazał, że obok niepełnosprawności, niedostosowania społecznego czy zagrożenia tym niedostosowaniem potrzeby edukacyjne mogą być uwarunkowane m.in.:

szczególnymi uzdolnieniami,

specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

zaburzeniami komunikacji językowej,

chorobą przewlekłą,

sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi,

niepowodzeniami edukacyjnymi,

zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi,

zmianą środowiska edukacyjnego, a także z wcześniejszym kształceniem za granicą. 

Wachlarz tych uwarunkowań nie ogranicza okoliczności, które mogą generować potrzebę zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

24.  Jaka jest w praktyce różnica pomiędzy kształceniem specjalnym od dostosowaniem wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia?

 

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty kształcenie specjalne organizuje się dla określonej grupy dzieci i młodzieży, które z uwagi na swoją niepełnosprawność bądź niedostosowanie społeczne albo też zagrożenie niedostosowaniem (potwierdzone orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. 
Specjalną organizacją nauki i metody pracy określa się nie tylko dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia. To termin szerszy, uwzględniający poza obowiązkiem dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania także obowiązek dostosowania:

sposobu pracy, w tym zasady postępowania z uczniem i na rzecz ucznia,

form oddziaływań pedagogicznych na lekcjach i w ramach zajęć wspomagających (rewalidacyjnych, socjalizacyjnych), zaplecza specjalistycznego (w formie oprzyrządowania do realizacji zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych), warunków umożliwiających optymalne funkcjonowanie ucznia w szkole lub placówce.

Dobór oddziaływań powinien odpowiadać rodzajowi i stopniowi niepełnosprawności ucznia bądź poziomowi nieprawidłowości socjalizacyjnych. Specjalne działania opisane są w szczegółowych dziedzinach pedagogiki.

25.  Co oznacza ubezwłasnowolnienie osoby niepełnosprawnej i je są rodzaje ubezwłasnowolnienia?

Kuratora dla osoby z niepełnosprawnością nie należy mylić z opiekunem prawnym, wyznaczanym przez sąd w przypadku ubezwłasnowolnienia.  Ubezwłasnowolnienie całkowite to pozbawienie osoby fizycznej, która ukończyła 13 lat, zdolności do czynności prawnych. Orzeka je sąd, jeśli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innych zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii, osoba nie jest w stanie kierować swym postępowaniem.

Ubezwłasnowolnienie częściowe, z podobnych powodów, stosowane jest, gdy stan osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego, lecz potrzeba pomocy do prowadzenia jej spraw. Wniosek może zgłosić: małżonek osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie; krewni w linii prostej i rodzeństwo; jej przedstawiciel ustawowy; prokurator. O ubezwłasnowolnieniu rozstrzyga sąd okręgowy właściwy dla miejsca zamieszkania bądź przebywania osoby, które dotyczy wniosek. Sąd, ogłaszając ubezwłasnowolnienie, wnioskuje do sądu opiekuńczego o ustanowienie opiekuna prawnego. Przede wszystkim może nim zostać małżonek, a w razie jego braku, ojciec lub matka – oczywiście tylko jeśli dobro pozostającego pod opieką nie stoi temu na przeszkodzie. W następnej kolejności opiekunem może zostać dalszy krewny.  Opiekunem powinna zostać osoba, która daje gwarancje prawidłowego wykonywania obowiązków opiekuna prawnego. Musi mieć też pełną zdolność do czynności prawnych. Ubezwłasnowolnienie jest bardzo poważną sprawą. Jest to ograniczenie bądź odebranie osobie możliwości kierowania swoimi sprawami. Dlatego sąd powinien dochować szczególnej staranności, przeprowadzając ten proces. Orzeczenie ubezwłasnowolnienia wydawane jest na czas nieokreślony. Jeśli wystąpią przyczyny uzasadniające zmianę bądź uchylenie orzeczenia o ubezwłasnowolnieniu, sąd powinien to przeprowadzić z urzędu. Osoba ubezwłasnowolniona ma prawo samodzielnie zaskarżać postanowienia wydane w postępowaniu dotyczącym jej ubezwłasnowolnienia i ma w tym przypadku pełną zdolność procesową.

26.  Jakie rodzaje niepełnosprawności pozwalają na wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Przepisy oświatowe precyzyjnie określają, jakie problemy zdrowotne pozwalają, po spełnieniu dodatkowych warunków, na wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego . Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami:

• niesłyszących;

• słabosłyszących;

• niewidomych;

• słabowidzących;

• z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;

• z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;

• z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;

• z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Przez „niepełnosprawność sprzężoną” należy rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, afazją, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.

27.  Kiedy uczeń z niepełnosprawnością może liczyć na dodatkowe wsparcie w postaci pedagoga specjalnego w szkole ogólnodostępnej?

Może się okazać, że dziecko niepełnosprawne potrzebuje czasem bardziej systematycznego i profesjonalnego wsparcia podczas zajęć edukacyjnych, niż są w stanie zaoferować nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Pewne rodzaje niepełnosprawności lub dynamika określonego schorzenia powodują szczególne trudności w funkcjonowaniu szkolnym dziecka – w zakresie procesów poznawczych, w sferze emocjonalnej czy społecznej. W szkole i przedszkolu ogólnodostępnym możliwe jest wówczas zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, wcelu współorganizowania kształcenia. Na zatrudnienie dodatkowego nauczyciela dyrektor musi uzyskać zgodę organu prowadzącego. Jeżeli w klasie ogólnodostępnej jest np. dwoje uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnością, dyrektor szkoły powinien zdecydować, jaki pedagog specjalny będzie najodpowiedniejszy w kontekście zaspokojenia potrzeb uczniów.

28.  Jakiego rodzaju orzeczenia wydawane są przez PPP czym skutkują?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Wszystkie ww. rodzaje orzeczeń zostały szczegółowo wyjaśnione beneficjentowi.

PRACA

 

29.  Instytucja w Powiecie Wieruszowskim realizuje zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej?

 

Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej w Powiecie Wieruszowskim wykonywane są przez Powiatowy Urząd Pracy

ul. Ludwika Waryńskiego 15,98-400 Wieruszów

tel. 62 78 41 553, fax. 62 78 41 149

e-mail: lowe@praca.gov.pl

www.pup.wieruszow.pl

Powiatowy Urząd Pracy w Wieruszowie jest czynny:

od poniedziałku do piątku - w godzinach 7:30 – 15:30 

Podstawa prawna:

- Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity, Dz. U. z 2011 r.  Nr 127, poz.721 ze zm.),

- Ustawa z 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity, Dz. U. z 2013, poz. 674 ze zm.).  

30. Jakie przywileje w pracy posiada osoba niepełnosprawna?

 

Podstawowym aktem normatywnym regulującym prawa i obowiązki pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, w tym również uprawnienia niepełnosprawnego pracownika, jest ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721).
W stosunkach pracy, tak jak wszystkich innych pracowników, zasady regulują przepisy prawa pracy, przede wszystkim Kodeks Pracy.

Lekki stopień niepełnosprawności

 

1)                czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, 

2)                osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w godzinach nocnych 
i w godzinach nadliczbowych., 

3)                osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek, czas przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do czasu pracy.  

 

Umiarkowany i znaczny stopień niepełnosprawności

  1. czas pracy nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo,
  2. osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w godzinach nocnych 
    i w godzinach nadliczbowych,
  3. osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek, czas przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do czasu pracy,
  4. osobie niepełnosprawnej przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy
    w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym,
  5. osoba niepełnosprawna ma prawo do czasu wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia
    w turnusie rehabilitacyjnym lub w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

 

Wymienionych wyżej ograniczeń czasu pracy wszystkich osób niepełnosprawnych nie stosuje się:

1)                 do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz

2)                 gdy, na wniosek osoby zatrudnionej lekarz prowadzący badania profilaktyczne pracowników lub, w razie braku, lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.

  1. 31.              Z jakich form wsparcia może skorzystać, pracodawca zatrudniając osoby niepełnosprawne ?

 

Pracodawca  zatrudniając osobę niepełnosprawną, możesz starać się o:

1)                 zwrot kosztów:

a) adaptacji pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności      
     poniesionych na przystosowanie tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla
     tych osób;

b) adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej
     wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy;

c) zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych
    oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb
     wynikających z ich niepełnosprawności;

d) rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb, o których mowa w pkt a-c;

2)                 miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego (o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych prowadzonych przez PEFRON);

3)                 refundację kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego osobie niepełnosprawnej;

4)                 zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy stworzonego dla osoby niepełnosprawnej;

5)                 zwrot kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych;

6)                 refundację z tytułu zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy;

7)                 refundację z tytułu zatrudnienia w ramach robót publicznych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy;

refundację z tytułu przyjęcia na przygotowanie zawodowe dorosłych osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy.